PARYŻ EUROPY PÓŁNOCNEJ OPANOWANY PRZEZ PŁOŃSKICH IPOWCÓW

W dniach 6 – 8 września 2013 r. płoński region IPA zorganizował wyjazd rodzinny do Rygi na Łotwie. W wyjeździe wzięło udział 50 członków i sympatyków regionu, Zasłużonych dla Sekcji Polskiej IPA oraz ich rodzin. Organizując wyjazd skorzystaliśmy z pomocy Prezydenta oraz V-ce Prezydenta Łotewskiej Sekcji IPA, którzy wybrali odpowiednie miejsce zakwaterowania oraz zaproponowali ciekawe obiekty do zwiedzenia.

Zakwaterowanie zarezerwowano w Park Hotel Kekava ok. 30 km od Rygi. Pierwszy dzień wycieczki, tj. piątek wykorzystaliśmy na zwiedzanie starej, zabytkowej części stolicy Łotwy. W trakcie długiego spaceru z przewodnikiem zobaczyliśmy starówkę z secesyjnymi kamienicami, Katedrę św. Jakuba, Bramę Szwedzką, Basztę Prochową, Plac Ratuszowy z Domem Bractwa Czarnogłowych, przeszliśmy bulwarem nad kanałem Pilsetas, a pod pomnikiem Wolności wykonaliśmy zdjęcie grupowe. Wąskie brukowane uliczki, ciche i urokliwe zaułki wraz z charakterystyczną architekturą zostawiły niezapomniane wrażenie. Następny dzień przeznaczyliśmy na zwiedzenie dalszych okolic stolicy   Łotwy. 50 km na północny wschód od Rygi położona jest zimowa stolica kraju – Sigulda. Zwiedziliśmy tam ruiny krzyżackiego zamku z XIII wieku oraz wybudowany w 1881 roku eklektyczny pałacyk zwany Nowym Zamkiem. Następnie skorzystaliśmy z ciekawej atrakcji turystycznej Siguldy, jaką jest możliwość przejazdu kolejką linową do sąsiedniej Krimuldy. Z wagonika kolejki podziwialiśmy widok roztaczający się na daleką okolicę, w tym na Park Narodowy w dolinie rzeki Gauja oraz na położony w pobliskiej Turaidzie, widoczny z daleka zamek z czerwonej cegły wybudowany w 1214 roku przez założyciela Rygi biskupa Alberta. Głód wywołany świeżym leśnym powietrzem zaprowadził nas do karczmy „RAGANAS KEKIS” w miejscowości o tej samej nazwie. Podczas obiadu nasz ryski przewodnik Pan Wiaczesław Kapusta (potomek arystokratycznego polskiego rodu) opowiedział nam legendę o tragicznych losach wyjątkowo pięknej córki karczmarza, która swą urodą przyciągała do karczmy okolicznych mężczyzn, co wywoływało zazdrość u ich żon, a w końcu ściągnęło na nią ich okrutną zemstę. Po zregenerowaniu sił udaliśmy się do nadmorskiej miejscowości rekreacyjno-wypoczynkowej Jurmała. Uzdrowisko to jest położone 10 km na północ od Rygi. Odbyliśmy spacer malowniczą plażą, mogliśmy też przejść jedną z wielu uliczek z zabytkową, często drewnianą zabudową, mieszczącą wiele zacisznych kawiarenek i kramów z pamiątkami. Wieczorem w sali jadalnej hotelu zorganizowaliśmy kolację integracyjną z udziałem Komendanta Komendy Powiatowej Policji Kekava Marisa Bominsa, V-ce Prezydenta Łotewskiej Sekcji IPA oraz właściciela hotelu Igora Malinuauskasa. Komendantowi oraz właścicielowi hotelu wręczyliśmy pamiątkowe ryngrafy. Komendant zaprosił kilkuosobową grupę policjantów z naszej wycieczki do zwiedzenia jego jednostki. Odwiedziny zrealizowano następnego dnia. Koledzy byli pod wrażeniem m.in. rozbudowanej sieci monitoringu miejskiego oraz nowoczesnego taboru samochodowego. Po zdaniu pokoi w niedzielę przed południem, wyruszyliśmy w drogę powrotną do Polski. Będąc już na terenie Litwy zatrzymaliśmy się w Kownie, gdzie byliśmy umówieni na spotkanie z naszym kolegą Ilka Cibulskasem z Regionu IPA Lazdijai na Litwie. Zaprowadził on nas najpierw na obiad do restauracji serwującej m.in. litewskie dania regionalne, a później poprowadził przez starą część miasta, gdzie mogliśmy zobaczyć ruiny zamku z XIV – XVI wieku, gotycki kościół św. Jerzego, gotycką archikatedrę śś. Piotra i Pawła, ratusz miejski zwany „Białym Łabędziem” i inne zabytki. Przeszliśmy też jedną z głównych ulic Kowna, przy której usytuowano mnóstwo kramów z pamiątkami i innym towarem adresowanym głównie dla turystów. Były już późne godziny wieczorne, gdy pożegnaliśmy naszego litewskiego kolegę I. Cibulskasa i udaliśmy się do kraju.

(tekst Zbigniew Kaniak, zdjęcia na www.ipaplonsk.cba.pl)

Copyright 2024 IPA Mazowiecka Grupa Wojewódzka. All Rights Reserved.