SZLAKIEM ORLICH GNIAZD CZĘŚĆ II

W dniach 14 – 15 czerwca 2014 r. Region IPA Płońsk zorganizował turystyczny wyjazd rodzinny do Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Była to druga część wycieczki „SZLAKIEM ORLICH GNIAZD” z czerwca 2013 roku. Tak jak poprzednio, w wycieczce wzięli udział członkowie i sympatycy Regionu, Zasłużeni dla IPA Sekcja Polska oraz ich rodziny, a także trzech motocyklistów z Sekcji Motocyklowej.

Również i tym razem przy organizacji wyjazdu skorzystaliśmy z pomocy śląskiego regionu IPA Zawiercie. Wyjazd skoro świt o godz. 4.00 i wspólne śniadanie z naszymi przyjaciółmi pod zamkiem w Siewierzu. Poczęstunek w postaci regionalnych krokietów oraz łazanek z kapustą i grzybami, przygotowany przez gospodarzy, to była istna poezja dla podniebienia. Pochodzący z XIV wieku zamek książąt śląskich, a potem biskupów krakowskich w Siewierzu ze zrekonstruowanym mostem zwodzonym przypomniał nam o dawnych czasach świetności księstwa siewierskiego. Następnie wycieczka przemieściła się na teren rezerwatu przyrody „GÓRA ZBORÓW”, stanowiącego jeden z obiektów Dziedzictwa Przyrodniczego i Kulturowego w Podlesicach. W zachodniej części Góry Zborów, zwanej „Kruczymi Skałami” znajduje się Jaskinia Głęboka o długości 175 m i głębokości 16,5 m, stanowiąca przed laty miejsce eksploatacji surowców mineralnych. W jaskini panuje temperatura nie przekraczająca 8 st. C. Można tam napotkać nietoperze oraz pająki (sieciarze jaskiniowe), przed którymi nas przestrzegano. Nie odstraszyło to jednakże żadnego z wycieczkowiczów i wszyscy, przyodziani w twarzowe kaski zwiedziliśmy jaskinię. Inna grupa mogła alternatywnie odbyć wędrówkę ścieżką dydaktyczną, pozwalającą na obserwację panoramy okolicy. Nasi przyjaciele z Regionu IPA Zawiercie zarezerwowali nam nocleg w przytulnym Zajeździe Jurajskim w Podlesicach. Po zakwaterowaniu i spożyciu obiadu udaliśmy się do Parku Wodnego „JURA” w Łazach, który stanowił następny punkt programu wycieczki. Jednakże w drodze do parku „zabłądziliśmy” do stylowej karczmy „U Stacha”, gdzie zdegustowaliśmy regionalne piwo jurajskie. W parku wodnym mogliśmy zrelaksować się po podróży i pierwszych wycieczkowych atrakcjach. A wieczorem w sali konferencyjnej zajazdu spotkaliśmy się z naszymi śląskimi kolegami na kolacji integracyjnej. Najpierw oczywiście kurtuazyjne powitania, wymiana prezentów i pamiątek, a potem już niczym nie skrępowana zabawa, tańce i śpiewy przy muzyce z laptopa i akordeonu. Następnego dnia, t. j. w niedzielę, po wykwaterowaniu z hotelu udaliśmy się do miejscowości Żarki - miasta na styku kultury polskiej i żydowskiej, słynącego z najlepiej zachowanych judaików w Jurze Krakowsko-Częstochowskiej. Zobaczyliśmy tam zespół ok. 40 zabytkowych stodół, zbudowanych z kamienia w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku, a następnie XVI-wieczne, gotycko-renesansowe Sanktuarium Matki Bożej Leśniowskiej. Kilka kilometrów na północny wschód od Żarek, na leśnym wzgórzu, zwiedziliśmy szczątkowe ruiny zamku Ostrężnik. Bardzo słabo znana jest historia tego tajemniczego obiektu, pochodzącego prawdopodobnie z początku XIV wieku. Służył on ponoć jako więzienie dla wielmożów lub siedziba rycerzy-rabusiów. Następną miejscowością na szlaku naszej wycieczki był Złoty Potok z kilkoma atrakcjami turystycznymi. Pierwsza – to Brama Twardowskiego, potężny ostaniec skalny z otworem przypominającym bramę, związany według legendy ze słynnym czarodziejem krakowskim - Panem Twardowskim, który niegdyś uciekał tędy na kogucieprzed diabłem. Druga – to Dworek Krasińskich, który jest udostępniony do zwiedzania, a trzeci - to Pałac Raczyńskich, obecnie w bardzo złym stanie, zamknięty dla turystów, przed którym tylko wykonaliśmy zdjęcie grupowe. Na terenie zespołu pałacowo-parkowego znajdują się stawy z hodowlą pstrągów, założoną jeszcze przez hrabiego Raczyńskiego. A nieopodal jest smażalnia ryb, gdzie mogliśmy się posilić i nieco odpocząć. Po zregenerowaniu sił udaliśmy się do wsi Olsztyn, gdzie zwiedziliśmy ruiny średniowiecznego zamku królewskiego, stanowiącego jedną z największych atrakcji turystycznych na Szlaku Orlich Gniazd. Z kwadratowej wieży widokowej tego zamku rozciąga się panorama na rozległą okolicę. Mogliśmy stamtąd dostrzec m.in. Sanktuarium Matki Boskiej Częstochowskiej na Jasnej Górze. Resztę czasu przeznaczonego na pobyt w Olsztynie przeznaczyliśmy na zakup pamiątek oraz odpoczynek w kawiarni. W późnych godzinach popołudniowych wyruszyliśmy w drogę powrotną do Płońska.

Międzynarodowe Stowarzyszenie Policji Region Płońsk wyraża serdeczne podziękowanie członkom Zarządu Regionu IPA Zawiercie za pomoc organizacyjną w realizacji programu wycieczki.

(tekst i zdjęcia Zbigniew Kaniak, więcej zdjęć na www.ipaplonsk.cba.pl)

• IMG_6150_1600x1200
  • IMG_6331a_1600x1200
  • IMG_6521_1600x1200
  • IMG_6344a_1600x1200

Copyright 2024 IPA Mazowiecka Grupa Wojewódzka. All Rights Reserved.