CZARNOGÓRA ZDOBYTA!

Kilkoro członków Regionu IPA Radom wzięło udział w wyjeździe turystyczno-wypoczynkowym do Czarnogóry. Organizatorem imprezy – poprzez Biuro Turystyczne „Concordia” - był Zarząd Terenowy Emerytów NSZZ Policji Woj. Mazowieckiego.

Z Radomia wyjechaliśmy we wczesnych godzinach rannych, a celem pierwszego dnia podróży był Budapeszt. Po tym pięknym mieście oprowadzała nas Veronika Piętka, która pokazała nam wspaniałe zabytki. Usiłowała nas także nauczyć kilku węgierskich słówek oraz tańca węgierskiego – czardasza.

Po obiadokolacji i noclegu wyruszyliśmy do stolicy Serbii – Belgradu, gdzie oprowadzał nas Serb ożeniony z Polką – Daniel Metikos. Pokazał nam niesamowite miasto, które podnosi się ze zniszczeń po wojnie bałkańskiej w 90. latach XX wieku. Zapoznał nas także z historią Serbii i jej walką o wyzwolenie z niewoli tureckiej.

Kolejny dzień to podróż przez Serbię do Czarnogóry. Jedziemy wzdłuż rzeki Tary, której przełom jest najgłębszym w Europie i jednym z największych na świecie kanionów. Widoki rzeczywiście zapierają dech w piersiach!

Wreszcie docieramy do miejsca przeznaczenia, małej, rozwijającej się miejscowości turystycznej Canj. Po zakwaterowaniu i nocnym odpoczynku z przyjemnością pławimy się w słońcu i wodach Adriatyku.

Następnego dnia wyjeżdżamy na objazd Czarnogóry. Zwiedzamy Budvę - najbardziej znaną miejscowość turystyczną, Cetnije – historyczną stolicę państwa czarnogórskiego i piękny, zabytkowy Kotor. Wszędzie podziwiamy niesamowite widoki, robimy mnóstwo pięknych zdjęć.

I znowu dzień leniuchowania na plaży, a następny dzień to wycieczka do Albanii. Zwiedzamy Szkodrę z największym meczetem, w budowie którego uczestniczyły trzy religie: muzułmańska, prawosławna i katolicka. Następnie Kruję – stolicę albańskiej tradycji, gdzie zwiedzamy stary bazar, zabytkową twierdzę Skanderbega oraz mamy możliwość degustacji tradycyjnej kuchni albańskiej.

Kolejne dni to wypad na Jezioro Szkoderskie i 2,5-godzinny rejs statkiem po tym największym jeziorze Czarnogóry, stanowiącym naturalną granicę z Albanią, do której należy 1/3 jego powierzchni. Odwiedzamy też Królewską Plażę, a następnego dnia Stari Bar – ruiny niezamieszkałego, otoczonego murami miasta, z bogatą historią sięgającą średniowiecza.

Po Czarnogórze, Albanii i Starim Barze oprowadzała nas Polka mieszkająca w mieście Bar – Julia Berncik, która zachwyciła nas niesamowitymi opowieściami o tej części Europy.

Wreszcie nadchodzi dzień pożegnania z Czarnogórą. W drodze powrotnej zwiedzamy „perłę Adriatyku” - Dubrownik, którego stare miasto w całości zostało wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO. Oprowadzała nas Polka Zuzanna Brusić, opowiadając fascynujące historie i niezwykłe fakty z ponad 1.400   lat jego istnienia.

W dalszej drodze do domu odwiedziliśmy Medjugorie w Bośni i Hercegowinie, Balaton na Węgrzech i Bańską Bystrzycę na Słowacji.

Mimo zmęczenia wróciliśmy pełni wrażeń turystycznych i towarzyskich.

Wyrazy uznania należą się Przewodniczącemu Zarządu Terenowego EiR NSZZ Policjantów kol. Wiesławowi Ćwiekowi, który dokładał starań, aby wszyscy byli zadowoleni.

Pochwalić też należy naszych kierowców Sebastiana i Czarka, którzy bezpiecznie wozili nas po Bałkanach i dowieźli do domu.

Tekst : Zbigniew Baran

• Budva_promenad
  • CG_Cetineje_monastyr
  • most_nad_rzeką_Tara
Copyright 2024 IPA Mazowiecka Grupa Wojewódzka. All Rights Reserved.